شهید سید مهدی تقوی

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
کد خبر :  ۴۷۱

شناسه

نام: سید مهدی
نام خانوادگی: تقوی
نام پدر:
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۴۹/۶/۲۹
محل تولد: تهران، رودهن، روستای جورد  
سن: ۴۷ سال
تحصیلات:
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: نماینده مجلس
تاریخ شهادت: ۱۳۹۶/۳/۱۷
محل شهادت: مجلس شورای اسلامی
نحوۀ شهادت: عملیات  تروریستی (مجلس شورای اسلامی)
مزار: قم

 

زندگینامه

شهید سید مهدی تقوی در۲۹ شهریورماه ۱۳۴۹ در روستای جورد از توابع شهرستان رودهن در خانواده‌ای از سادات مذهبی دیده به جهان گشود. جد وی به امامزاده موسی مبرقع واقع در محله چهل اخترون قم می‌رسد که فرزند بلافصل امام جواد(ع) است.

سید مهدی با شروع جنگ، عازم جبهه شد و حتی تعطیلات نوروزی خود را نیز در جبهه‌ها به سر می‌برد. او از اواسط سال ۶۵ بعد از عملیات کربلای یک در مهران، وارد گردان تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) شد و تحت آموزش‌های تیپ تخریب قرار گرفت و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد. از جمله عملیاتهایی که سیدمهدی تقوی در آن‌ها حضور داشت کربلای ۲ در حاج عمران و پس از آن در عملیات کربلای ۵ شلمچه وی به عنوان مسئول دسته تخریب در منطقه حضور داشت. وی در ماموریت لشکر سیدالشهدا (ع) برای شکستن دژ شلمچه، نوجوانی ۱۶ ساله بود که لباس غواصی به تن با سایر هم‌سنگران تخریبچی می‌رفت که در موانع دشمن مسیر امنی برای حمله رزمندگان به دژ شلمچه باز کند که داخل آب با رگبار دشمن مواجه شد و از ناحیه دست چپ مجروح شد. وی علاوه بر شکستگی بازو با گلوله دشمن، دچار موج گرفتگی نیز شده بود و به تشخیص فرماندهان برای درمان به پشت جبهه‌ اعزام شد. سید مهدی به جهت صدماتی که در عملیات کربلای ۵ دید مجبور شد چند ماهی به مداوا بپردازد؛ هنوز کاملاً خوب نشده بود که دوباره به جبهه برگشت. شهید سید محمد زینال حسینی فرمانده تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) علاقه عجیبی به سید مهدی داشت، او سید مهدی را به عنوان الگوی یک نوجوان رزمنده موفق برای سایر نیروهای تخریبچی معرفی می‌کرد.

سید مهدی تقوی تا روزهای پایانی جنگ در گردان تخریب ماند و به عنوان مربی تخریب، کمک‌کار مسئولین آموزش گردان بود. وی با نیروهایی که تربیت کرد در عملیات‌های نصر ۴ و بیت المقدس ۲ بر فراز قله‌های برف گرفته کردستان عراق خوش درخشید. سرانجام وی در ماه مبارک رمضان، صبح روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه ۱۳۹۶، حین انجام وظیفه در مجلس شورای اسلامی، طی حادثه‌ای تروریستی توسط گروهک تکفیری داعش به شهادت رسید.

تصاویر

ارسال نظر

آخرین اخبار
پربازدیدها
پربحث ها