شهید محمد مفتح

چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
کد خبر :  ۴۶۸

شهید محمد مفتح

شناسه

نام: محمد
نام خانوادگی: مفتح
نام پدر: محمود
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۰۷/۳/۲۸
محل تولد: همدان 
سن: ۵۱ سال
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: مسئول کمیته انقلاب اسلامی
تاریخ شهادت: ۱۳۵۸/۹/۲۷
محل شهادت: دانشکده الهیات دانشگاه تهران
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: حرم حضرت معصومه (ص)

 

زندگینامه

شهید محمد مفتح ۲۸ خرداد ۱۳۰ در همدان متولد شد. پدرش شیخ محمود مفتح از واعظان همدان بود و در مدح و مراثی رسول اکرم و اهل بیت شعر می‌سرود و در حوزه علمیه همدان ادبیات عرب تدریس می‌کرد.

محمد مقدمات علوم عربی، فقه، و بخشی از منطق را نزد پدر، ملاعلی همدانی، سیدمحمد جلالی و شیخ محمدعلی همدانی آموخت و در سال ۱۳۲۲ برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد.

وی همزمان با تحصیل به تدریس فلسفه پرداخت. تا سال ۱۳۴۴ دروس خارج اصول و فقه را از درس بروجردی، امام خمینی، سید محمدرضا گلپایگانی و مرعشی نجفی آموخت و به درجه اجتهاد رسید و در عرفان، فلسفه و حکمت از درس علامه طباطبایی، امام خمینی و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی کسب فیض نمود. او همزمان با تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی را نیز ادامه داد و موفق به دریافت دانشنامه دکتری در رشته الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران شد.

وی به هنگام انقلاب اسلامی ایران از سوی امام خمینی به عضویت شورای انقلاب درآمد و مدیریت ستاد استقبال از امام خمینی را نیز به عهده گرفت. او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از بنیان‌گزاران جامعه روحانیت مبارز تهران بود و به عنوان دبیر آن انتخاب شده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو شورای گسترش آموزش عالی کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد، و سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت. او برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب با همکاری آیت الله مهدوی کنی و شهیدان بهشتی و مطهری طرح کمیته انقلاب اسلامی را ارائه نمود و خود مسئولیت کمیته منطقه ۴ تهران را عهده‌دار شد.

سرانجام در ۲۷ آذر سال ۱۳۵۸، ساعت نه صبح در دانشکده الهیات به دست سه نفر از اعضای گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید و در یکی از حجره‌های حرم حضرت معصومه(س) دفن شد. امام خمینی با صدور پیامی شهادت او را تسلیت گفت.

 

کتاب

 

تصاویر

ارسال نظر

آخرین اخبار
پربازدیدها
پربحث ها