شهید محمدحسین صادقی

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
کد خبر :  ۳۶۳

شناسه

نام: محمدحسین
نام خانوادگی: صادقی
نام پدر: ملا محمد
نام مادر:
تاریخ تولد: ۱۳۰۲
محل تولد: لرستان 
سن: ۵۸ سال
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تاهل: متاهل
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی  
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۴/۷
محل شهادت:
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: بهشت زهرا (س)

 

زندگینامه

شهید حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین صادقی سال ۱۳۰۲ در خانواده‌ای مذهبی و روحانی متولد شد. وی از همان دوران کودکی به تحصیل علوم دینی عشق می‌ورزید و نزد پدرش فراگیری علوم دینی را آغاز کرد و همزمان به کشاورزی نیز مشغول شد تا این‌که در ۱۵ سالگی آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان روستاهای محل زندگی خود را آغاز کرد. حجت‌الاسلام صادقی در ۱۸ سالگی به قصد تحصیل در حوزه علمیه به قم سفر کرد و در محضر اساتیدی همچون امام موسی صدر، شیخ حسن قمی و آیت‌الله بروجردی به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، از جلسات درس پربار امام خمینی (ره)، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله مرعشی نجفی (ره) کسب علم ‌کرد.

حجت‌الاسلام صادقی در جریانات قیام خونین ۱۵ خرداد فعالانه شرکت کرد و در یکی از تظاهرات که به مناسبت اعتراض به رفراندوم کذایی شاه برپا شده بود، در چند نقطه از خیابان‌های شهر قم بر روی دست مردم همراه با شعار «ما تابع قرآنیم، رفراندوم نمی‌خواهیم» در برابر گاردی‌‌های رژیم نطق‌های آتشینی ایراد کرد و در همان روز در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به دست مأموران دستگیر و سه روز در زندان شهربانی قم مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت و سپس به زندان قزل‌قلعه تهران منتقل شد.

در زندان مدتی را با آیت‌الله طالقانی هم‌سلول بود؛ اما در اثر فشاری که از جانب مردم و مراجع به رژیم وارد می‌شد، از زندان آزاد شد.

حجت‌الاسلام صادقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان ازنا، مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی را به عهده گرفت و با کمک مردم، نهادهای انقلابی را در آن‌جا تشکیل داد و طی حکمی از طرف آیت‌الله مشکینی به ریاست دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان الیگودرز منصوب شد. وی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم دورود و ازنا انتخاب شد و سرانجام در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ که نماز جماعت حزب جمهوری به امامت او اقامه شد، همراه ۷۲ تن از پاک‌باختگان انقلاب اسلامی و امام راحل به شهادت رسید.

 

تصاویر

ارسال نظر

آخرین اخبار
پربازدیدها
پربحث ها