شهید غلامرضا دانش آشتیانی

دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
کد خبر :  ۲۱۲

شناسه

نام: غلامرضا
نام خانوادگی: دانش آشتیانی
نام پدر: ابوالفضل
نام مادر: زهرا
تاریخ تولد: ۱۳۰۹/۰۱/۰۶
محل تولد: استان مرکزی، آشتیان
سن: ۵۱
تحصیلات: حوزوی
وضعیت تأهل: متاهل
مسئولیت: نماینده مجلس شورای اسلامی شهر آشتیان
تاریخ شهادت: ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
نحوۀ شهادت: ترور
مزار: بهشت زهرا
سایر اطلاعات: پدر شهید محبوبه دانش

 

زندگینامه

شهید دکتر غلامرضا دانش آشتیانی، ۶ فروردین ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متدین اهل آشتیان در استان مرکزی به دنیا آمد. اولین فرزند خانواده بود. با از دست دادن پدر، گرد یتیمی در کودکی به چهره‌اش پاشید. جد بزرگوارشان که از روحانیون بزرگ آشتیان بود، آرزو داشت حداقل یکی از نوه‌هایش در مسلک روحانیت برای اشاعه اسلام تلاش کند. غلامرضا به این آرزو لبیک گفت و پس از گذراندن دوره دوم دبیرستان با توجه به علاقه برای کسب معارف اسلامی و گام نهادن در مسیر خدا، با تشویق پدر بزرگش از نوجوانی زندگی روزمره را رها کرده و برخلاف میل باطنیش که مسئولیت سنگینی نسبت به خانواده داشت؛ مادرش را راضی کرد تا برای ادامه تحصیل در مدرسه علمیه راهی قم شود. مادرش که در فداکاری و عشق به اسلام زنی نمونه بود؛ بار سنگین مسئولیت ۴ فرزند دیگر را تنها به دوش کشید تا فرزندش غلامرضا در مسیر خدا پیش برود.

شهید غلامرضا دانش پدر شهید محبوبه دانش، از سال ۱۳۳۰  فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و به مبارزه علیه رژیم فاسد پهلوی پرداخت. بارها توسط عوامل رژیم منحوس شاهنشاهی تهدید شد. در این راه در زندان قزل قلعه بازداشت شد.

وی در مدرسه علوی، جعفری اسلامی، قدس و جهان آرا به معلمی و مدیریت پرداخت. در اوج مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری امام(ره) به فعالیت‌های اسلامی مبارزاتی خود شتاب بیشتری داد. در طول عمرش بر حقانیت اسلام شهادت داد؛ راه شهدا و صدیقین را پیش گرفت و با شهادت دخترش و خودش به حقانیت راه آنان شهادت داد.

دانش در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم آشتیان، تفرش، فراهان و خجلستان انتخاب شد. همیشه به فکر مسائل و مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود بود و بزرگترین هدفش خدمت به آنها بود. وی در حزب جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد و فعالانه به فعالیت پرداخت و سرانجام ۷ تیرماه ۱۳۶۰ به همراه ۷۲ تن از بهترین یاران اسلام در تروری ناجوانمردانه توسط منافقین در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران قامت شهادت بست.

ارسال نظر

آخرین اخبار
پربازدیدها
پربحث ها